Marketing automation er et af de mest kraftfulde værktøjer indenfor moderne markedsføring. Det går nemlig ind, og har effekt på en helt masse relevante områder: det kan forbedre oplevelsen for kunder og leads, øge din konverteringsrate, lægge fundamentet til bedre reklame-kampagner, sikre dig en bedre ROI og sænke dit behov for antallet af ansatte i marketings-afdelingen. Det er altså slet ikke så underligt, at de danske virksomheder er begyndt at kaste sig over Marketing Automation. Men hvordan går sådan et system rent faktisk ind og ændrer på tingene, så alle disse fordele manifesterer sig? Det lyder jo meget flot på overfladen, men det kan godt være svært at tro på, at et stykke software og nogle omkringliggende systemer kan bringe meget godt med sig, hvis man ikke kender til detaljerne.

Lad os først og fremmest se på, hvordan et marketing automation system forbedrer oplevelsen for dine kunder. Det kan faktisk ske igennem flere forskellige mekanismer, og afhænger af flere faktorer. Et godt opsat marketing automation system vil løbende kunne forbedre sig, ud fra data omkring dine kunder. Hvis man eksempelvis måler på, hvordan den typiske kunde kommer i kontakt med jeres brand, kan man benytte sig af denne information til bedre at markedsføre sig til dem igennem den kanal. Kommer den typiske kunde eksempelvis i forbindelse med jer ved at læse jeres indhold online, igennem et chat-system eller med et telefonopkald? Hvordan ser oplevelsen ud fra brugerens perspektiv når de kommunikerer igennem denne kanal, og hvilke områder kunne forbedres? Et godt marketing automation system hjælper altså din virksomhed med at lave flere salg ved at forbedre oplevelsen for de kunder, du er i kontakt med. Det er altså noget alle vinder på: både virksomhed og kunder står bedre, når marketing automation er korrekt involveret i processen.

Det er også noget der spiller ind, når det kommer til at øge ROI, altså Return of Investment, i forhold til jeres markedsføring. Jo bedre markedsføringen er rettet imod de enkelte kunder, og jo bedre en oplevelse de har, jo større vil din konverteringsrate være. Det betyder at budgettet til markedsføring nu bliver brugt langt bedre: hver kunde der er kontakt med får den bedst mulige oplevelse, og har den størst mulige chance for at koncertere. Det er specielt tydeligt når der er tale om salg til eksisterende kunder. Mange virksomheder er enten for passive eller for aggressive på dette punkt: nogle er bange for at skræmme gode kunder væk i forsøget på at sælge dem flere produkter, mens andre rent faktisk ender med at skræmme dem væk, fordi de vil klemme hver eneste krone ud af dem. Med et korrekt opsat marketing automation system kan man finde den gyldne mellemvej: et sted hvor kunder bliver tilbudt de rigtige produkter på det rette tidspunkt. Nu er salget altså værdigivende for kunden, og alle vinder igen.

Men hvordan opsætter man så et marketing automation system på korrekt vis, så man kan opnå alle disse fordele? Systemerne er mere komplekse i dag, og det er et område i konstant udvikling, så det er ikke noget man lige lærer på en weekend. De fleste virksomheder ville have fordel af at Brun en Hubspot partner frem for at opsætte og optræne et internt team. På den måde kan I nemlig fokusere på jeres egen værdiskabelse, mens eksperter står for opsætning og vedligeholdelse af systemet.